Mijn klant vroeg me of ik weer op een berg zit! Haha. Nee, ik zit niet de hele tijd op een berg. Al is dat wel fijn voor even, niet voor mijn hele leven. Nee, de afgelopen weken bezig ik o.a. bezig geweest met de waarde die ik toevoeg aan de teams die ik begeleid.
Wanneer is mijn werk zinvol en wanneer heeft het echt betekenis?
Door stil te staan bij waarom ik dit werk zo graag doe krijg ik nieuwe inspiratie voor de trajecten die ik begeleid. Het zet me ook weer op scherp over de zin van mijn werk.
De belangrijkste waarden voor mij in teamtraining zijn veiligheid, teamgeest, inzichten, creativiteit, diepgang, humor en verwondering.
Vrij vertaald naar de volgende uitgangspunten:
Een veilige setting creëren om de onderstromen bespreekbaar te maken
Zorgen voor erkenning en begrip voor elkaar
Ruimte voor de realiteit maken (sub)culturen zien en erkennen)
Het ontwikkelen en uitdagen van het individu en de groep in zijn geheel
De samenwerking en de teamgeest verstevigen
Doen wat nuttig is en oog hebben voor de nutteloosheid
Zorgen voor humor, lichtheid en diepgang in een goede balans
Creativiteit in de vorm van afwisselende interventies
Sowieso vond ik het woord teamgeest mooi om te lezen. De teamgeest die zo boven een team hangt en van invloed is op hoe de medewerkers zich in dit team voelen. Die teamgeest benoemen, bespreken, erkennen en zien is een mooie eerste stap naar verandering binnen de groep.
Ach, zo mijmer ik vaak over mijn werk en over hoe het nog beter kan. En vooral ook over hoe het zinvol kan zijn. Doe jij dat ook weleens? Ben wel benieuwd naar hoe jij ervoor zorgt dat je werk zinvol voelt (of is).
Ik zie je!